Varikosel

Description:

Varikosel

Mikroskopik Varikosel

Varikosel, testislere ait verlerde genişleme (varis) oluşumudur. Varis oluşumu genellikle bacaklarda ve vücudun alt kısımlarında görülür. Varikosel hastalığı ise testis venleri içerisindeki sıvı basıncının artması ile testislerde ortaya çıkan değişikliklerdir. Erkeklerde testislerden çıkan kirli kanı taşıyan toplardamarların (venlerin) bozukluğu nedeniyle iyi görev yapamaması ve buna bağlı içindeki kirli kanı kalbe taşıyamamasıdır. Bu toplardamarlar içinde biriken kirli kan nedeniyle damarlar şişer, buruşuk bir hal alır. İnsanlarda (özellikle kadınlarda) bacaklarda oluşan varislerin testislerdeki benzerine varikosel diyoruz.

Varikosel menide spermiogram (sperm tahlili) da ortaya konabilen şu olumsuz durumlara neden olabilir:

• Sperm sayısında azalma
  • Sperm hareketlerinde bozulma
  • Sperm şeklinde (morfolojisinde) bozulma
  • Bu olumsuzluklara şu mekanizmalarla sebep olur
  • Testiste atılamayan kanın birikmesi sonucu ısı artışı olması
  • Testisten atılması gereken zararlı ürünlerin bozuk damarlardan atılamayıp testise geri dönmesi (reflüsü)
  • Kirli kanın testiste birikmesi.

Varikosel teşhisi (tanısı) nasıl konur?

Teşhiste en önemli yöntem tecrübeli bir üroloji uzmanının yapacağı muayenedir. Muayene mutlaka ayakta yapılmalıdır. Fizik muayene en değerli yöntemdir. Muayeneye göre varikosel 3 dereceye (grade) ayrılır:

• 1. Grade I (derece I): En hafif derece olup ayakta muayenede ancak öksürük/ıkınma gibi manevralarla ele gelen
  • 2. Grade II (derece II): Ayakta muayenede karın içi basıncını artırmaya gerek olmadan el ile muayenede anlaşılan
  • 3. Grade III (derece III): En ağır tip olup, ayakta gözle görülebilen varisli damarlar söz konusudur

Karın içi basıncını artıran durumlarda el ile varisli damarları hissetmekle ortaya konur. Tanıda ikinci basamak, fizik muayeneyi güçleştiren durumların varlığında skrotal renkli doppler ultrasonografi tetkikidir. Bu tetkikle hasta damarların çapları, bu damarlara kirli kanın geri dönüp dönmediğini, testiste hacim kaybı olup olmadığını ortaya koyar.

Mikrocerrahiden hangi hastalar tedaviden daha çok yararlanır?

• İleri derecede varikosel olanlar (Grade II ve Grade III varikosel) • Normal/ normale yakın testis hacmi olanlar • Kan Testosteron, FSH değerleri normal inhibin B değerleri düşük olan hastalar
  • Genetik testleri normal olan hastalar
  • İnfertilite (kısırlık) için erken başvuran hastalar
  • Sperm sayısı 5 milyondan fazla olanlar • Moleküler bozukluk saptanmayan hastalar.

Varikosel ameliyatı sonrası takip nasıl olmalıdır?

Varikoselektomi ameliyatı sonrası evde 1 günlük dinlenmeden sonra günlük işler yapılabilir. 1-2 hafta sonra cinsel aktivasyona, 2-4 hafta sonra ağır iş yaşamına ve spor faaliyetlerine izin verilir.

Varikosel tedavisi sonrası olgular belli aralıklarla düzenli olarak izlenmelidir. Ergenlik çağı öncesi hastalar yılda bir kez rutin muayene ve tetkikle, erişkin hastalar ise çocuk sahibi oluncaya kadar 3 ayda bir sperm tahlili ile üroloji polikliniğinde takip edilir. Varikosel ameliyatından sonra çocuk sahibi olunamasa bile aşılama veya tüp bebek gibi üremeye yardımcı tedavi yöntemlerine de faydası olmaktadır.