ESWT (Şok Dalda Tedavisi)

Şok Dalga Tedavisi (ESWT) Nedir?

Şok dalga, uygulama yapıldığı bölgedeki ağrı ve acıyı gidermek amacıyla kan akışını harekete geçiren bir tedavidir. Kanlanmayı sağlayan bu tedavi vücudun belirli bölgelerinde uygulanabilir. Tedavi en sık sporculara uygulanmaktadır ve kısa sürede hasarlı bölgeyi düzeltebilmektedir. Vücudun dışından uygulanan şok dalga tedavisi, uygulanan bölgeye yara ve kesik açılmadan yalnızca cihazın dokunması sayesinde tedavi etmektedir. ESWT cihazları son teknoloji ile üretilen tedavi cihazlarıdır. Güçlü ses dalgaları oluşturmasıyla hastalıkları tedavi etmek için kullanılır. Dışarıdan tedaviye mümkün olan sporcu hastalığı olarak da adlandırılan birçok hastalığı tedavi etmektedir. Şok dalga tedavisi vücuttaki tendon, kas vekemiklerde oluşan sorunu çözebilmek amacıyla tek bir noktaya basınç aktarma işlemidir.

Cinsel sağlık sorunlarında da kullanılabilen ESWT tüm dünyada bilinen bir tedavidir. Tedavi esnasında kişiler çok fazla acı ve ağrı duymazlar ancak tedavi edilen bölgede kan akışı hızlandığından kızarıklık oluşabilir. Tedavi gerekli durumlarda birkaç kez tekrarlanabilir. Şok dalga tedavisi, belirli durumlarda yapılamaz. Kişinin yaşı ya da vücut hassaslığına bağlı olarak şok dalga tedavisi uygulanamaz. Tedavi öncesinde kişilerin kronik hastalıkları, ameliyat durumları ve alerjileri sorulabilir.

Kişide tansiyon, şeker veya panik atak hastalıkları bulunması tedaviye engeldir. Tedavi, yenilenebilir teknoloji ile üretilen özel cihazlar aracılığıyla yapılmaktadır. Cihazların, çelik başlı aplikatörleri, tedavi edilmesi gerekli olan bölgede en önemli noktaya basınç uygulayarak kanlanmayı sağlıyor.

Uygulanan şok dalga tedavisinden sonra kişiler normal hayatlarına direkt olarak geri dönebilir ve günlük rutinine devam edebilir. Tedaviden sonra uygulama bölgesi için herhangi bir ilaç veya krem gerekmeyebilir. Kişiler hastalığının kaynaklandığı durumlardan bir süre uzak durmalı ve vücut sağlığını korumalıdır. ESWT tedavisinden iyileşme oranları hastalığın ilerleme durumuna bağlı olarak değişebilmektedir. Tüm kas hastalıklarında tedavi aynı etkiyi göstermez ve iyileşme süresi de kişiye göre değişebilmektedir.

Şok Dalga Tedavisi Hangi Hastalıklar İçin Uygulanır?

Şok dalga tedavileri dışardan tedavi yöntemlerinden biridir. Tedavi esnasında kesik veya nokta kadar bir delik dahi oluşmaz. Kişilerin vücut hassasiyetine bağlı olarak kızarıklıklar oluşabilir ancak geçicidir. Şok dalga tedavisi (ESWT) nedir? ve hangi hastalıklarda uygulanması mümkündür? Soruları sıkça sorulmaktadır. ESWT tedavisi, tedaviye uygun görülen kişilerde şu hastalıklar için uygulanmaktadır;

• Calcific omuz tendidi
  • Tenisçi dirseği ya da golfçü dirseği
  • Belirli sporcu hastalıkları
  • Omuz patolojileri
  • Böbrek taşı kırma
  • Topuk dikeni
  • Kas spazmlarında
  • Erkekler de meydana gelen cinsel hastalıklar
  • Kırık kemiklerin uzun süre kaynamaması

Şok dalga tedavisinin en yaygın kullanıldığı hastalıklar yukarıda belirtilen hastalıklardır. İstisnai olarak uzman hekimler tarafından farklı hastalıklarda kullanılabilmektedir. Şok dalga tedavisi genel anlamda herkese uygulanabilir ancak kişilerde var olan farklı sağlık sorunları tedaviye engel teşkil edebilir ve tedaviyi olumsuz etkileyebilir. Kişinin panik atak hastası olması, çok yüksek tansiyonu olması ya da şekere bağlı vücudunda yaralar olması, kalp hastalıkları, tedavi edilmesi gereken bölgenin ameliyatlı olması veya platin gibi materyaller bulunması tedaviyi olumsuz kılabilir.

Sporcularda sıklıkla meydana gelen kas sıkışmaları, tendon ve sinirlerde meydana gelen bozukluklar ve kan damalarının çalışma düzeninin aksaması şok dalga tedavisi ile giderilebilir. Tedavi yalnızca uzman hekimler tarafından uygun görüldüğünde uygulanabilir. Şok dalga tedavisi için kullanılan cihazlar, ultrason dalgalarından 10 kat fazla olan ses dalgaları sayesinde tedavi sağlamaktadır. Ses dalgalarının oluşturduğu basınç özel çelik aplikatör aracılığıyla tedavi edilmektedir. Dirsek, topuk gibi sorunlu bölgelerde tek bir noktaya odaklanılarak tedavi gerçekleştirilir.

Tedavi sürecinde kişiler çok fazla acı ve ağrı hissetmezler. Tedavi bittiğinde günlük hayata devam edilebilir ancak hasarlı bölge hekimin önerdiği süre boyunca korunmalıdır. Şok dalga tedavisi ortalama 5-7 gün arasında yapılır ve gerektiğinde seanslar tekrarlanabilir. Ağrının ve rahatsızlığın olduğu bölgede kan dolaşımını sağlayan şok dalga tedavisi, vücudun kendi kendine iyileşebilme mekanizmasını harekete geçirmektedir.

Şok Dalga Tedavisinin en sık sonuç verdiği sağlık problemleri aşağıdaki gibi sıralanabilir:

1. Aşil tendiniti,
  2. Topuk dikeni,
  3. Tenisçi dirseği,
  4. Omuz sıkışması sendromu
  5. Spor sakatlanmaları,
  6. Kalsifik omuz tendiniti.

Şok Dalga Tedavisi Hangi Durumlarda Kullanılır?

Şok dalga tedavisi, temelde dört temel kategorideki kas ve tendon rahatsızlıkları için güçlü bir çözüm sağlar. Bu tedavinin vücudun kendine has iyileşme sürecini tetikleyerek güçlendiren bir destek süreci olduğunun da altını çizmek gerekiyor. Şimdi dilerseniz, hangi eklem ya da bölgelerde bu tedavinin uygulandığını ve sonuç verdiğini inceleyelim.

1. Omuz eklemi: Sporcu yaralanmalarının büyük bir çoğunluğu omuz eklemindeki zedelenmeleri kapsamaktadır. Özel Denizli Cerrahi Hastanesinde gerçekleştirdiğimiz şok dalga tedavisi, omuz ekleminde tendon içerisinde kalsiyum birikmesi durumunda kullanılabilir. Ayrıca, rotator kılıf hastalıklarında da dalga tedavisi oldukça etkili kabul edilmektedir.
  2. Dirsek eklemi: Şok dalga tedavisinin kullanıldığı bir diğer alan tenisçi dirseği ya da golfçü dirseği gibi problemlerdir. Bu ortopedik problemlerde hedeflenen noktaya uygulanan dalga, iyileşme sürecini hızlandırır ve kan akışını arttırır.
  3. Kalça ve diz bölgeleri: Tendinitlerde kullanılan şok dalga tedavisi düşme ya da çarpma gibi durumlardan sonra başlayan iyileşme süreçlerini hızlandırmak için son derece etkilidir. Özellikle patellar tendinit, kronik trokanterik bursit gibi sağlık problemlerinde doktorlar sıklıkla şok dalga tedavisini diğer tedavilerle bir arada kullanmayı tercih ederler.
  4. Ayak bölgesi: Ayak bölgesindeki kronik sorunlar ya da yaralanmalardan dolayı meydana gelen sağlık problemlerinde şok dalga tedavisi uygulanabilir. Örneğin Aşil tendiniti, plantar fasciitis, epin calcanei (topuk dikeni) durumlarında sıklıkla ESWT kullanılır.

Şok dalga tedavisi bazı durumlarda uygun olmaz ve yapılamaz. Uygun olmadığı durumlar ise şu şekilde sıralanabilir;

• Kişide kalp pili bulunması
  • Panik atak rahatsızlığı bulunması
  • Açık ve iltihaplı yara olması
  • Hamilelik
  • Kanser hastalığı olması
  • Damar tıkanıklığı olması
  • İleri boyutlarda kronik hastalıkların bulunması
  • Sorunun baş ve boyun çevresindeki bazı sinirlere çok yakın olması

Tedavi süreci, yukarıdaki durumlar görüldüğü takdirde başlatılamaz ve hastalığın çözümü başka yöntemler de aranır. Kişiler şok dalga tedavisinden ancak uzman hekim önerdiğinde faydalanabilir

Şok Dalga Tedavisi Kimler İçin Uygundur?

Özellikle son dönemlerde kullanımı yaygınlaşan ve inovatif bir medikal teknoloji olarak tanımlanan şok dalga tedavisi, herhangi bir şekilde kesi oluşturmayı ya da ilaç alımını gerektirmez. Bu özelliği tedavinin kas ve iskelet sistemi üzerinde etkisi olan kanıtlanmış yan etkisinin bulunmamasına sebep olmaktadır. Fakat tedavi sonrasında cildinizin hassasiyet düzeyine bağlı olarak kızarıklık, morartı ya da sızlama deneyimlemeniz mümkündür. Belirli bir süre bekledikten sonra ek bir ilaç kullanmanıza gerek kalmadan bu hassasiyet geçecektir. Hassasiyetin sürmesi durumunda doktorunuza başvurmanız tavsiye edilmektedir.

Şok dalga tedavisi, kanıtlanmış ciddi yan etki barındırmadığından, farklı hastalıklara (şeker, tansiyon, vb.) sahip olan bireyler için uygun kabul edilir.

Yine de, aşağıdaki durumları deneyimleyen bireyler için ya da aşağıdaki durumdaki dokular için şok dalga tedavisi uygun olmayabilir:

1. Kemik tümörleri bulunan alanlara şok dalga tedavisi uygulanmamalıdır.
  2. Hamile bireylere şok tedavisi uygulanmamalıdır.
  3. Sinir iletim ve dolaşım bozuklukları yaşayan kişilerde şok dalga tedavisi çeşitli komplikasyonlara sebep olabilir.
  4. Enfeksiyon olan bölgelerde bu tür bir tedavi sağlık problemlerine sebep olabilir.
  5. Henüz çocuk yaşta olan bireylerin dalgaya maruz kalması tavsiye edilmez.
  6. Metabolik kemik problemleri yaşayan bireyler için şok dalga tedavisi tavsiye edilmemektedir.

Şok Dalga Tedavisi Ne Kadar Sürer? Ne Sıklıkta Uygulanmalıdır?

Denizli Özel Cerrahi Hastanesi olarak, sunduğumuz yüksek teknolojili araçlarla modern bir şok dalga tedavisi vaat ediyoruz. Sizin için gerekli olan tedavi seansı sayısı, doktorunuzun gerçekleştireceği muayene sonrasında belirlenecektir. Yaygın bir şekilde kullanılan bir yöntem olan şok dalga tedavisi, beş ile yedi günlük aralıklarla uygulanmalıdır. Genellikle hastalar için 3 ya da 5 seans önerilmektedir. Elbette seans başında gerçekleştirilen dalga atım sayısına göre toplam seans sayısı yakından ilişkilidir.

Dilerseniz net bir plan oluşturabilmek ve tedavi sürecini başlatmak için hemen Özel Denizli Cerrahi Hastanesini arayabilir ve randevu oluşturabilirsiniz.