RIRS – Böbrek Taşı Tedavisi

RIRS Böbrek Taşı Tedavisi

RIRS böbrek taşı tedavisinde uygulanan en yeni yöntemdir. Böbrek taşı hastalığı toplumumuzda oldukça yaygındır. Bireyler sıklıkla yan ağrısı ve idrarda yanma gibi durumlardan şüphelenerek üroloji kliniğine başvururlar. Yapılan fiziksel muayene ve USG sonucunda da böbrekte taş olup olmadığı tespit edilir. Ayrıca taşın boyutu ve konumu izlenir. Böbrek taşı tedavisinde birçok farklı yöntem bulunmasına rağmen RIRS’den önce büyük taşlarda (2 cm üstü) tek seçenek, PNL kapalı böbrek taşı ameliyatı ve açık cerrahiydi. Bilindiği gibi PNL’de hastanın vücudunda küçük bir delik açılarak böbreklere ulaşılır ve taşa müdahale edilir. Ancak RIRS ile birlikte 3,5 cm’e kadar olan böbrek taşlarına hastanın vücudunda bir delik açmadan müdahale etmek mümkün hale geldi.

RIRS Böbrek Taşı Tedavisi Nedir?

RIRS ameliyathanede ve genel anestezi altında yapılır. İdrar yolundan kıvrılabilir çok ince bir üretereskop ile girilir ve böbrek içinde bulunan taşa ulaşılır. Taş kırılarak küçük parçalar halinde vücut dışına çıkarılır. Kalan ufak döküntüler ise idrarla birlikte atılır. PNL’nin aksine vücutta bir delik açmadan işlemi yapabilmek ise bu yöntemin en önemli avantajıdır.

RIRS Hangi Taşlara Uygulanır?

• Küçük, orta ve 3.5 cm’e kadar olan büyük taşlara
  • Kilolu hastalara
  • Birden fazla taşı olan hastalara
  • Hem böbrekte hem üreterde taşı olan hastalara
  • ESWL uygulamasının sonuç vermediği taşlara
  • İki böbreğinde birden taş olan hastalara

Diğer Böbrek Taşı Tedavilerine Göre Avantajları

• PNL ile karşılaştırıldığında en önemli avantajı vücutta herhangi bir delik açmaya ihtiyaç duyulmamasıdır. Bu önemli bir avantajdır. Yatış süresini kısaltır, enfeksiyon ve kanama riskini azaltır.
  • İşlemden 24 saat sonra taburcu olmak mümkündür. Bu süre PNL’de 3 güne kadar çıkabilir.
  • ESWL ile karşılaştırıldığında en önemli avantajı daha büyük taşlara uygulanabilmesidir. ESWL 2 cm’den daha küçük taşlara uygulanabilir. RIRS yöntemini ise bugün için 3,5 cm’ye kadar olan taşlara uygulayabiliyoruz.
  • ESWL’de kırılan tüm taşların idrar yoluyla dökülmesi beklenir. Bu, müdahale edilen taşın büyüklüğüne göre bazı parçaların idrar yolunda sıkışma riskini getirir. Ancak RIRS işlemi sırasında büyük taşlar vücut dışına alınır. Ufak döküntülerin idrarla atılması gerekir.
  • Kan sulandırıcı ilaç kullanan hastalara uygulanabilir.
  • Doğuştan böbrek anomalisi olan hastalarda öncelikli olarak bu yönteme başvurulur

Tekrar ameliyat olmak gerekir mi?

Doğru hastalara uygulandığında tek seansta tedavi gerçekleşir. Hasta böbreğindeki taşlarından kurtulur. Ancak büyük taşlara uygulandığında taş yeterince kırılamayabilir ve yeniden ameliyat gerekli olabilir. Literatürde RIRS ile tedavi edilen en büyük böbrek taşı 3.5 cm boyutundadır. Buna karşın 3.5 cm’e kadar taşı olan tüm hastalara uygulanabilir diye bir durum söz konusu değildir. Cerrahın tecrübesi, hasta öyküsü, taşın sertliği ve konumu önemli bileşenlerdir.