HEMATÜRİ

Hematüri | Op. Dr. Nureddin Çelik

Hematüri Neden Olur?

Hematüri, idrarda kan görülmesi olarak tanımlanmaktadır. Hemen hemen her yaştan kadında veya erkekte ortaya çıkabilen bir durum olduğu bilinmektedir. Kanamanın etkisi çoğu zaman bir zarar vermese de, Endişe edilecek bir durumdur.  Böbrek, mesane, üreter gibi idrar yolu sisteminde bulunan herhangi bir organdan dolayı ortaya çıkabilmektedir. Ancak çoğu zaman ciddi bir hastalığın habercisi de olabilmektedir. Bundan dolayı mutlaka kontrol ettirilmesi gerekmektedir. Bu durum yalnızca bir belirtidir ve altta yatan hastalığın belirlenmesi için bir muayene gerçekleştirilmektedir.

Hematüri Nedir?

Hematüri idrarda kan görülmesine verilen isimdir. Genelde pek bir zararı yoktur ancak bazı durumlarda ciddi hastalıkların belirtisi olabilmektedir. İdrar yapılırken açıkça görülen kan olarak da bilinmektedir. Mikroskop altında inceleme yapılırken görülen kana ise mikroskobik hematüri denilmektedir. Her iki anlamda da bu kanın nedeninin belirlenmesi gerekmektedir. Ayrıca farklı nedenlerden dolayı oluşabileceği de bilinmektedir. İdrar yolu sisteminde bulunan organlara bakılarak detaylı bir muayene ile nedeni ortaya çıkarılmaktadır.

İdrardan Neden Kan Gelir?

‘’İdrardan neden kan gelir?’’ sorusu merak edilen konular arasında yer almaktadır. Bu duruma hematüri ismi verilmektedir ve pek çok farklı nedenden dolayı ortaya çıkabilmektedir. Ancak herhangi ciddi bir sorun olmamasına rağmen de bu kan görülebilmektedir. Bunun öğrenilmesi için ise detaylı bir muayene yapılması önerilmektedir. Kanamaya yol açabilecek durumlar ise şu şekilde sıralanmaktadır:

• İdrar yolu enfeksiyonları
  • İdrar yolu taş hastalığı
  • Prostat büyümesi
  • Böbrek hastalıkları
  • Böbrek, mesane ve prostat kanseri
  • Orak hücreli anemi ve alport sendromu
  • Kalıtımsal hastalıklar
  • Ağır egzersiz sonrası
  • Bazı kanser ilaçları
  • Penisilin ve kan sulandırıcı kullanımı
  • Kaza ya da darbe sonucunda oluşan böbrek yaralanmaları
  • İdrar yolu enfeksiyonları. Bu enfeksiyonlar, bakteriler vücudunuza üretradan girip mesanenizde çoğaldığında meydana gelir. Semptomlar sürekli idrara çıkma dürtüsü, idrara çıkma sırasında ağrı, yanma ve aşırı güçlü kokulu idrarı içerebilir. Bazı insanlar, özellikle yaşlı yetişkinler için tek hastalık belirtisi idrardaki mikroskobik kan olabilir.
  • Böbrek enfeksiyonları (piyelonefrit). Böbrek enfeksiyonları bakteriler kan dolaşımınızdan böbreklerinize girdiğinde veya üreterlerinizden böbreklerinize geçtiğinde ortaya çıkabilir. Belirtiler ve semptomlar genellikle mesane enfeksiyonlarına benzer, ancak böbrek enfeksiyonlarının ateşe ve vücudun yan bölgesinde ağrıya neden olma olasılığı daha yüksektir.
  • Mesane veya böbrek taşı. Konsantre idrardaki mineraller bazen böbreklerinizin veya mesanenizin duvarlarında kristaller oluşturur. Zamanla kristaller küçük, sert taşlar haline gelebilir. Taşlar genellikle ağrısızdır, bu nedenle bir tıkanmaya neden olmadıkça veya atılmadıkça muhtemelen böbrek taşına sahip olduğunuzu fark etmezsiniz. Mesane veya böbrek taşları da hem büyük hem de mikroskobik kanamaya neden olabilir.
  • Prostat büyümesi. Mesanenin hemen altında bulunan ve üretranın üst kısmını çevreleyen prostat bezi, genellikle erkekler orta yaşa yaklaştıkça genişler. Daha sonra üretrayı sıkıştırarak idrar akışını kısmen engeller. Büyümüş prostatın (iyi huylu prostat hiperplazisi veya BPH) belirti ve semptomları arasında idrara çıkma zorluğu, acil veya kalıcı idrara çıkma ihtiyacı ve idrarda gözle görülür veya mikroskobik kan bulunur. Prostat enfeksiyonu (prostatit) aynı belirti ve semptomlara neden olabilir.
  • Böbrek hastalığı. Mikroskobik idrar kanaması, böbreklerin filtreleme sisteminin iltihabı olan glomerülonefritin yaygın bir semptomudur. Glomerülonefrit, diyabet gibi sistemik bir hastalığın parçası olabilir veya kendi kendine ortaya çıkabilir. Viral veya strep enfeksiyonları, kan damarı hastalıkları (vaskülit) ve böbreklerdeki (glomeruli) kanı filtreleyen küçük kılcal damarları etkileyen IgA nefropatisi gibi bağışıklık sorunları glomerülonefriti tetikleyebilir.
  • Kanser. Görünür idrar kanaması ilerlemiş böbrek, mesane veya prostat kanserinin bir işareti olabilir. Ne yazık ki, bu kanserlerin daha tedavi edilebilir olduğu erken evrelerde belirti veya semptomlarınız olmayabilir.
  • Kalıtsal bozukluklar. Kırmızı kan hücrelerinde kalıtsal bir hemoglobin kusuru olan orak hücreli anemi, idrarda hem görünür hem de mikroskobik hematüriye neden olur.
  • Böbrek hasarı. Bir kaza veya temas sporu nedeniyle böbreklerinize alacağınız bir darbe veya başka bir yaralanma, idrarınızda görünür kana neden olabilir.
  • İlaçlar. Anti-kanser ilacı olan siklofosfamid ve penisilin idrar kanamasına neden olabilir. Aspirin ve kan inceltici heparin gibi bir antikoagülan alırsanız ve mesanenizin kanamasına neden olan bir rahatsızlığınız varsa bazen idrarda kan görülebilir.
  • Aşırı egzersiz. Aşırı egzersizin büyük hematüriye yol açması nadirdir ve nedeni bilinmemektedir. Sürekli aerobik egzersizle ortaya çıkan mesane travması, dehidrasyon veya kırmızı kan hücrelerinin parçalanması ile bağlantılı olabilir.

Hematüri Nedenleri Nelerdir?

Hematüri, basit hastalıklara bağlı olabilir iken, bazı durumlarda ise ciddi hastalık sonucu ortaya çıkabilmektedir. Ortaya çıkmasına neden olan bazı durumlar ise şu şekilde yer almaktadır:

• İdrar yolu enfeksiyonları: Vücuda üretra yolu ile girmekte ve mesane kısmında çoğalmaktadır. İdrar yaparken yanma ve ağrı hissi oluşturmaktadır.
  • Böbrek enfeksiyonları: Belirtileri mesane enfeksiyonuna benzemektedir. Ateş ve ağrıya neden olabilmektedir.
  • Mesane ve böbrek taşı: İdrarda bulunan mineraller minik kristallere dönüşebilmektedir. Bu durumda taş oluşumuna yol açmaktadır.
  • Büyümüş prostat: Erkeklerde orta yaşlarda görülebilen bir durumdur. İdrar yaparken zorlanmaya ve idrarda kana neden olabilmektedir.
  • Böbrek hastalığı
  • Kanser
  • Kalıtsal bozukluklar
  • Böbrek hasarı
  • İlaçlar
  • Ağır egzersiz

İdrar Yolu Enfeksiyonları Nelerdir?

İdrar yolu enfeksiyonu, üriner sistem enfeksiyonları olarak da tanımlanabilmektedir. İdrar yolunda herhangi bir bölümünde, böbrekler ve üreterlerden mesaneye ve idrar yoluna kadar olan enfeksiyonlar olarak bilinmektedir. Sağlığı yerinde olan bir insanın idrarında mikrop bulunmamaktadır. İdrar yolu enfeksiyonlarından en sık görülen mesane enfeksiyonu olan sistik hastalığıdır. Bu enfeksiyonlar şu şekilde sıralanmaktadır:

• Sistit
  • Üretrit
  • Piyelonefrit

Hematüri Tedavisi Nedir?

Hematüri oluşturan sebebe bağlı olarak tedavi yöntemi değişim göstermektedir. İlk olarak hasta detaylı bir şekilde incelenmekte ve muayene edilmektedir. Elde edilen veriler sonucunda hangi hastalıktan dolayı hematüri oluşmuş ise buna yönelik bir tedavi uygulanır. Eğer ilaç tedavisi ile düzelebilecek bir durumsa hastaya belirli ilaçlar verilmektedir. Ancak bazı durumlarda hastalığa bağlı olarak cerrahi yöntemlere başvurulabilmektedir. Altında yatan neden ciddi olabileceğinden dolayı mutlaka kontrol ettirilmesi gerekmektedir. Aynı zamanda bazı durumlarda altta yatan bir neden bulunmaz ve zararlı bir durum ortaya çıkmaz. Böyle durumlarda ise tedavi uygulamaya gerek kalmamaktadır.

Hematüriye neden olan duruma bağlı olarak tedavi, idrar yolu enfeksiyonunu temizlemek için antibiyotik almayı, genişlemiş prostatı küçültmek için reçeteli bir ilaç kullanmayı veya mesane veya böbrek taşlarını parçalamak için şok dalgası tedavisi almayı içerebilir. Bazı durumlarda ise tedavi gerekmez. İdrarınızda kan kalmadığından emin olmak için tedaviden sonra doktorunuz ile kontrol muayeneleri gerçekleştirmeniz gerekmektedir.

Ne Zaman Doktora Görünmelisiniz?

İdrarınızda kan gördüğünüzde doktorunuzla görüşmek için randevu alınması gerekmektedir. Müshil gibi bazı ilaçlar ve pancar, çilek gibi bazı yiyecekler idrarınızın renginin kırmızıya dönmesine neden olabilir. İlaçlar, yiyecekler veya egzersizin neden olduğu idrar rengindeki değişiklik birkaç gün içinde kendiliğinden kaybolur. Bu durumlar hariç idrarda kan gözlemlenmesi durumlarında mutlaka bir hekime başvurulmalıdır.

Hematüri Tedavisi Ne Kadar Sürer?

Hematüri altında yatan nedene bağlı olarak hangi tedavinin uygulanacağı belirlenmektedir. Bundan dolayı da süre hastadan hastaya değişim göstermektedir.